Asiantuntija esittelyssä: Roope Lappalainen, tilatietokäsittelijä

maanantai 24.05.2021 | Henkilöstö ja organisaatio, Maakuntien tilakeskus, Rekry, Tilatietopalvelu, Uutiskirjeet

Kuva Roope LappalaisestaNimeni on Roope Lappalainen, ja työskentelen Maakuntien tilakeskuksessa tilatietokäsittelijänä.

Tärkeimmät työtehtäväni liittyvät asiakasvastaavana toimimiseen ja asiakkaidemme vuokrasopimusten ja tilatietojen käsittelyyn. Olen työskennellyt näiden hommien parissa nyt reilut kolme vuotta – ensin konsulttiyrityksen kautta ja sitten suoraan tilakeskuksen asiantuntijana.

Maakuntien tilakeskuksessa työskentely on ollut värikästä aikaa. Meihin ja asiakkaisiimme ovat vaikuttaneet niin sote- kuin maakuntauudistusten käänteet, vaalit ja budjettiriihet. Oman talon strategiaakin on jo muutaman kerran tarkistettu. Lisäksi yhteistyömme asiakkaidemme kanssa on syventynyt ja saamme jatkuvasti myös uusia asiakkaita ja yhteyshenkilöitä. Tekemisen fokus on kuitenkin pysynyt kirkkaana, joten mielenkiinnolla odotan, mihin tämä kaikki lopulta johtaakaan.

Työssäni eniten sytyttää asiakkailtamme saadut kommentit ”tästä on hyötyä” tai ”tämähän on hienoa”. On myös palkitsevaa ratkoa asiakkaiden ongelmia ja yksinkertaistaa tai helpottaa heidän prosessejaan. Vaikka työtehtäväni ovat loppujen lopuksi pysyneet samoina, tuovat eri asiakkaat kuitenkin omanlaisensa ”twistin” työhön. Sairaanhoitopiirit ja erityishuoltopiirit toimivat kokemukseni mukaan hieman eri lailla kuin vaikkapa pelastuslaitokset. Meillä kaikilla on kuitenkin yhteinen päämäärä, johon tosin etenemme kunkin asiakkaan kanssa heidän valitsemallaan tavalla. Toisinaan se vaatii minulta ja organisaatioltamme venymistä ja asioiden yhteensovittamista. Se tekee työstäni mielenkiintoista.

Työpäiväni ovat todella erilaisia toisiinsa nähden. Yksi tai kaksi päivää on yleensä pyhitetty kokonaan tai suurimmaksi osaksi palavereille. joissa kehitämme toimintaa eteenpäin yhdessä asiakkaiden kanssa. Parina päivänä viikossa työstän sopimuksia, pohjakuvia tai muita enemmän konkreettisia tehtäviä. Sitten on päivä tai päiviä, kun mietimme asiakkaan seuraavia askeleita.

Meillä Maakuntien tilakeskuksessa on hyvä osata ymmärtää kokonaisuuksia ja eri asioiden riippuvuuksia. Monet simppelitkin asiat vaikuttavat yhteen, jos toiseenkin paikkaan. Tietojen väliset relaatiot on tunnistettava ja ymmärrettävä, jotta ns. ongelmatilanteita ei syntyisi. Tai jos syntyy, niin ne on osattava ratkaista. Pitää siis olla myös kykyä tehdä päätöksiä. Koska moni asia ei mene juuri niin kuin on suunniteltu tai ohjeistuksessa kuvattu, mielestäni on erityisen tärkeää osata asettua asiakkaan asemaan ja mukautua tilanteisiin.

Lue myös:

 

Jaa sosiaalisessa mediassa